Even voorstellen – Ik ben Jeroen, ook wel bekend van Vanderlindemedia.nl en zet me naast m’n werkzaamheden als ontwikkelaar websites ook in voor bestrijding van illegaliteit op internet. Hiermee doel ik op onvergunde escort bureau’s, signalen van mensenhandel of uitbuiting in het algemeen. Ik spendeer 40 tot 60 uur per week op het internet en ben voor sommige dan ook de oren & ogen van het net.
In Nederland is het zo dat voor exploitatie van een seksbedrijf een vergunning vereist is. Bij de aanvraag van een escort vergunning dien je als ondernemer aan verschillende regels en wetten te voldoen. Wanneer je een seksbedrijf zonder vergunning exploiteert of de regels aan je laars lapt dan staan daar behoorlijke boetes tegenover die op kunnen lopen tot in de 30.000 euro per gemaakte overtreding. Geen misselijke bedragen dus, en zeker niet interessant voor op korte termijn.
Al sinds 2011, tip ik o.a Gemeente amsterdam met voornamelijk illegale bureau’s die opereren in Amsterdam. Ze zijn namelijk vrij eenvoudig te herkennen. Een website met vaak fake foto’s die merendeels zijn gejat van modellen websites, vaak alleen een 06 nummer (Hoewel het sinds kort ook MAG om in amsterdam met 06 nummer te mogen draaien ipv 020 nummer alleen) en nergens een spoor van een vergunning in de trend van ASD-xxxx. ASD is namelijk het kenmerk in Amsterdam dat escort & seksbedrijven verplicht zijn te voeren op hun website, in een advertentie en meer. De websites zijn vaak ook amateuristisch in elkaar gedraaid, en de tarieven zijn vaak ’too good to be true’.
Een illegaal of onvergund escortbureau is een doorn in het oog. Face it, er wordt geen belasting betaald, er vind geen controle plaats naar dames toe, niemand weet of dames onder dwang of uitbuiting staan, ze werken vaak onder de prijs van een wel vergund escort bedrijf in amsterdam, en bieden totaal geen service dan in sommige schrijnende gevallen het sturen van een roemeense knokploeg bij een geschil. Een illegaal escortbureau voegt ook niets toe dan frustratie voor een klant, omdat hij een bepaalde dame verwacht, en een hele andere toegestuurd krijgt, waarbij vaak kosten moeten worden betaald. Je kunt het ook wel zo stellen dat het vertrouwen in de klant in escort bureau’s op deze manier wordt geschaad.
Handhaver prostitutie – De rol van gemeente amsterdam is het handhaven van het beleid, ervoor zorgen dat seksbedrijven werken volgens de gestelde regels en dat illegale seksbedrijven als het ware worden aangepakt. We hebben dit de afgelopen jaren meerdere malen in het nieuws gezien waaronder de aanpak van Chinese massage salons amsterdam. Bij overtreding kan zo’n zaak worden gesloten, of worden beboet met een dwangsommatie. Zo’n dwangsommatie bestaat dan uit een geldboete, wat bij een eerste overtreding nog relatief laag is, maar bij een tweede en derde tot in de 30.000 euro kan oplopen.
Wat mij vooral opviel in de laatste jaren ‘samenwerken’ met gemeente amsterdam is de redelijk beperkte middelen die zij stellen, te hebben als het komt op aanpak van onvergunde bedrijven. Ik vraag me af of het team van prostitutie wel daadwerkelijk het internet afstruint en controles uitoefent. Dat klopt, escort bureau’s krijgen jaarlijks tot wel 6 ‘mystery’ controles waarbij een escort kan worden besteld, en vaak bij aankomst niet de klant maar een dozijn aan mensen aanwezig is voor het vaststellen van identiteit meisje, chauffeur en het gebruikelijk stellen van vragen met of ze onder dwang staat.
Melden seksbedrijven – Het melden van illegale seksbedrijven of misstanden in Amsterdam, kan telefonisch maar vaak ook per email. Omdat email mijn voorkeur genoot en je hier makkelijk kunt verwoorden, links kunt delen, stukken en dergelijk aan kunt leveren leek me dit het handigst. De gemeente amsterdam bevestigde vaak het ontvangen van mijn berichten, maar gaf nooit inhoudelijk antwoord op hoe zo’n onderzoek verliep. Het was dus handhaving maar dan achter gesloten deuren. Logisch, want het is niet de bedoeling dat gevoelige info op straat komt te liggen ook. Wat ze verder deden met de geleverde info, was volledig aan hun, vond ik. Mijn rol was het melden & tippen van mogelijk verdachte seksbedrijven in Amsterdam. Ik heb nooit kosten gerekend voor het verrichten van deze werkzaamheden verder, en verwachte dit ook niet.
Gezien mijn 40 tot 60 urige werkweek en merendeels van mijn tijd op internet mijn info voor sommige nuttig kon zijn. 🙂 Het was de bedoeling dat met uiteindelijk minder illegale spelers in Amsterdam het ook beter zou worden voor de wel vergunde seksbedrijven (en reputatie) van de branche in amsterdam.
Expertise & kunde – Het meest wat mij nog bijstond was de melding van een illegaal escortbureau in Amsterdam, en dat zij aan de hand van een geanonimiseerde Whois, niet konden achterhalen van wie de website was, en derhalve ‘gestaakt’ werd voor verdere controle. Ik heb de gemeente enigzins getipt over dat zij met een officieel verzoek, bij o.a Godaddy, de gegevens op konden vragen en zij met officieele verzoeken gewoon mee moeten werken, al dan niet met behulp van een advocaat dat gewoon afgedwongen kan worden. Het verbaasd me dat niemand van team prostitutie in Amsterdam de kennis hiertoe had. Wanneer je namelijk handhaaft dan moet er een zekere kennis op gebied van internet en in deze branche specifiek aanwezig zijn lijkt me.
Nu dat ik vanavond enkele sites opnieuw tegenkwam, die alle schijn tegen zich hadden qua illegaliteit, bleek dat gemeente Amsterdam eigenlijk in de loop der jaren maar bar weinig heeft gedaan met de meldingen die ik had gestuurd. En geloof me, ik zoek echt iets uit voordat ik zomaar de vinger naar iets of iemand wijs. Als er sprake was van een oud werknemer van een wel vergund bureau dat voor zichzelf begonnen was zonder vergunning, dan is dat vaak al voldoende signaal (ook voor gemeente amsterdam) om er iets mee te doen. De illegale spelers richten zich voornamelijk op de toeristen in amsterdam. De bezoekers die eenmalig een escort bestellen, en that’s it. Die weinig weten van hoe het er amsterdam of nederland in het algemeen aan toegaat. De illegale spelers die een brokje mee willen pikken van de escort markt in amsterdam. Echter leert de ervaring dat dit soort spelers het op ten duur hoog in de bol krijgen, en een waar offensief aan websites beginnen, om zoveel mogelijk van de markt te pakken.
Het kraakt – En dat is waar het hier de gemeente amsterdam laakt, geen middelen of kennis in huis heeft om hun daadwerkelijke APV oftewel ‘handhavingsprogramma’ van prostitutie in amsterdam na te leven. Het blijkt dus dat wanneer iemand zonder vaste woon of verblijfplaats, zonder geldig inkomen, in Amsterdam kan doen en laten wat het wil, zonder daar ook consequenties aan te hebben zolang het maar wil. Het heeft zelfs een uitzending van Peter R de vries gehaald met de beruchte “Escort huurmoord” in Amsterdam. Ook dit dossier lag al langer op de plank bij gemeente amsterdam waar ze nauwelijks wat mee gedaan hebben.
Ik hoor schrijnende verhalen op gebied van de wallen in Amsterdam, het opkoop beleid, het beter-beleid en het weghalen van coffeeshops in een wijde omtrek. Er wordt gesnoeid aan het aantal seksbedrijven, coffeeshops en dergelijk dat in amsterdam actief is. Iets zegt me dat amsterdam dit niet doet vanwege de misstanden, maar omdat amsterdam af wil van het wereldbeeld van prostitutie, marihuana en dergelijk. Dat amsterdam zelf niet meer die stad wil zijn op de wereld waar dat allemaal ‘maar mag’.
De feiten – 5 tot 10 jaar geleden, kende amsterdam meer dan 30+ legale en vergunde escortbedrijven. Tegenwoordig is dat aantal ingezakt naar nog geen 12 stuks (of minder zelfs!). Dit is te wijten aan de hevigere concurrentie van o.a dames in thuis & prive ontvangst. Ook illegaliteit speelt een rol en de strictere regels die amsterdam handhaaft bij het voeren van een legaal seksbedrijf. Nog bizarder is de eis dat Amsterdam prostituees verplicht als zelfstandige ingeschreven dienen te staan. Nog zoiets is dat er totaal niet nagedacht is over deze constructie en dat de privacy van prostituees in amsterdam gewoon letterlijk op straat ligt. Bezoek de website van de Kvk.nl maar eens en tik “Prostituee amsterdam” in. Een ware waslijst van actieve prostituees die zich in amsterdam verplicht in hebben moeten schrijven die al tijden met naam / adres vermeld staan hierin. Geen normaal mens kan dit hebben verzonnen, het staat er echt.
De vergunnings-eisen zijn stricter geworden. Het is veel moeilijker een vergunning uberhaubt aan te vragen. Los van de kosten (ruim 2500 euro voor het hele pakket alleen al) zit het ook vol met bureaucratische regeltjes, juist een ontmoedigingsbeleid omdat ze eigenlijk niet meer zitten te wachten op nieuwe escort bureau’s in amsterdam. Ter vergelijking kost een dezelfde vergunning, met vaak mindere ‘regels’ in een andere stad vaak nog geen 1/3de van wat Amsterdam rekent.
Amsterdam wil dus blijkbaar de ambtenaarskosten terugverdienen door enorm hoge kosten te rekenen voor aanvraag van een escort vergunning. Het is niet voor niets dat vele escort bedrijven sinds de invoering van nieuwe regels, uitgeweken zijn naar andere gemeentes, die veel soepeler, goedkoper maar ook coulanter omgaan met escort bedrijven. Het is een feit dat een goed escort bedrijf de oren en ogen van de branche zijn, en je deze niet moet aftakken zoals Amsterdam dat als geen ander doet.
Ze zeggen dat Amsterdam ook wel de voorloper is, of in ieder geval wil zijn, op het landelijke beleid straks in Nederland. Het klinkt logisch, dat je 1 stelsel in heel het land met dezelfde regels wilt hebben, en deze ook moet kunnen uitvoeren.
Echter als Amsterdam het al niet lukt illegale bureau’s tegen te houden (Echt, schrijf hosters aan, providers, doe invallen met belasting / politie, pak telefoons af) dan is het einde zoek met al hun fancy regels en handhavingsbeleidjes. Het zal goed staan op de jaarlijkse presentatie met een spreadsheet op een beamer dat amsterdam een stuk minder ‘illegaliteit’ betreft en de aanhoudende problemen bij bijv. seksbedrijven zoals escort of de wallen ‘minder’ is geworden, maar dat is schijn.
De werkelijkheid – is dat gemeente amsterdam met hun pro-actief beleid de problemen juist wegdringt, tot daar waar het niet gezien kan worden en dingen daadwerkelijk in de illegaliteit verdwijnen. Volgens mij is dit ook precies de richting dat Amsterdam eigenlijk naar toe wilt. Zolang het maar uit onze stad is ‘verdwenen’ en wij er geen last meer van hebben, staat het goed op onze presentatie. Persoonlijk vind ik de houding & instelling van amsterdam jammer want het kan zoveel beter, er zijn mensen met expertise, een neus voor ongure dingen, maar zet aub de juiste mensen wel op de juiste plek, en wijs niet elke student direct aan op een plek daar waar het helemaal geen veldervaring heeft opgedaan.
Want laten we eerlijk zijn: Amsterdam heeft zijn naam wereldwijd bekend aan prostitutie (De wallen), marihuana en diversiteit van mensen in de oh zo mooie hoofstad van Nederland. Zonder prostitutie zouden het aantal vergrijpen op straat explosief stijgen. Geef die mensen daarom ook een fatsoenlijke en houdbare werkplek, ook voor escort & seksbedrijven in Amsterdam!
Update: Recent een escortbedrijf in Amsterdam gesloten voor onbepaalde tijd. De stelling was dat het meiden jonger dan 21 jaar aan zou bieden en dat de politie met name tot op 7x een afspraak te hebben gemaakt een dame van jonger dan 21. De dame die bezorgd werd was namelijk ouder dan 21 jaar. Wat ze hierbij niet vertellen is dat ze hun onderzoek baseren op een verouderde website, welk al sinds de 21 jaar regeling niet meer bijgewerkt was, en gemeente andere websites van dezelfde exploitant niet in acht genomen had waar namelijk wel geadverteerd wordt met dames vanaf 21 jaar of werkzaam vanaf 21 jaar. Momenteel bereiden we de zaak voor en is er alle grondslag voor toe dat de eigenaar deze zaak winnen kan. De gemeente maakt in onderzoeken wel vaker fouten, en dat bleek niet alleen nu bij dit specifieke geval maar ook met het escortbedrijf Pleasure-escort.nl, welk later in alle stilte gewonnen was door het genoemde bedrijf.